![]() |
ÇOKLU ZEKA KURAMI
GARDNER’IN ÇOKLU ZEKA KURAMI:
Bir öğrenme
psikoloğu olan Howard Gardner zeka kavramına farklı bir boyut getirdi ve
insanlardaki zekanın tek bir boyutta değil, çok farklı boyutlarda
değerlendirilmesi gerçeğini ortaya attı. Gardner zekayı, ”bir kişinin bir veya
birden fazla kültürde değer bulan bir ürün ortaya koyabilme, günlük
yaşantısında karşılaştığı sorunları etkin ve verimli şekilde çözebilme
yeteneği” olarak tanımlamaktadır(1995). Prof. Gardner, yıllar boyu hakimiyetini
sürdüren, insanların tek bir zekaya sahip oldukları IQ denilen zeka anlayışını
kırdı. Ona göre insanların sahip oldukları çoklu zekaların her biri yaşamak,
öğrenmek ve insan olmak için kullanılan etkili birer araçtır.
Mantıksal-Matematiksel
Bu alan
mantık, soyutlamalar, nedenleme, numaralar ve eleştirel düşünmeyle ilgilidir.
Örneğin, kuram çarpma işlemini kolayca öğrenen bir çocuğun, bu görevde zorluk
yaşayan bir çocuğa göre daha zeki olduğunu söylemez. Basit çarpma işlemlerinde
uzmanlaşmak için zaman harcayan bir çocuk çarpma işlemini farklı bir yolla
öğrenebilir Gardner IQ testlerinin sadece sözel ve mantıksal-matematiksel
yetenekleri ölçtüğünü savunur.
Uzamsal
Bu alan
görsel-uzamsal yargılar ve zihnin gözüyle görselleştirme yeteneğiyle baş eder.
Bu zekâ türüne uygun olan meslekler artist, tasarımcı ve mimarlıktır. Uzamsal
zekâya sahip bir insanın yap-boz oyunlarında da iyi olduğu görülmektedir.
Sözel
Bu alan
kelimelerle konuşma veya yazma becerisiyle ilgilidir. Yüksek sözel/dilsel
zekâya sahip insanlar için kelimeleri ve dilleri öğrenmek kolay gelir. Okuma,
yazma, hikayeler anlatma ve kelimeleri tarihleriyle birlikte hatırlamada
iyidirler. Okumaya, not tutmaya, dersleri dinlemeye ve öğrendiklerini
tartışmaya eğilimlidirler. Sözel/dilsel zekâya sahip kişiler yabancı dilleri
çok kolay öğrenebilmektedir.
Müziksel
Bireyin
müzikle, müziksel ve ritimsel formlarla kendini ifade edebilme, müzik
ritimlerini algılayabilme yetenekleridir.
Varoluşsal
Bazı çoklu
zekâ kuramı savunucuları ruhsal veya dini zekâyı olası bir zeka tipi olarak
önerdi. Gardner ruhsal bir zekânın varlığını kabul etmese de,
"varoluşsal" zekânın yararlı bir yapı olabileceğini belirtti.
Varoluşsal zekânın hipotezleri ise eğitim araştırmacıları tarafından
keşfedilmiştir.
Sonsuz ve
sonsuz küçüklükte duyusal verilerin ötesindeki soruların veya olguların
üzerinde düşünme yeteneği. Bu zekâ türüne uygun kariyer veya meslek gruplarına
şamanlar, rahipler, matematikçiler, fizikçiler, bilim adamları, evren
bilimciler ve filozoflar.
Kinestetik
Bir ürünü
ortaya koymak, bir problemi çözmek, kendini ve duygularını ifade edebilmek için
vücudun bir bölümünü veya tamamını kullanabilme yeteneğidir
İçsel
Kişinin
kendisi hakkında sahip olduğu gerçek bilgi ve anlayış ile uyumlu davranışlar
sergilemesi ve kendisini tanıma yeteneğidir.
Doğasal
Doğayı
tanıma ve anlama, yaşayan canlıları tanıma, doğanın dengesini anlama, canlıları
tanıma ve sınıflandırma yeteneğidir.
Sosyal
Bireyin
çevresindeki kişilerin isteklerini, duygularını ve ihtiyaçlarını anlama,
yorumlama ve kişilerle etkili iletişim kurabilme yeteneğidir.

Hiç yorum yok:
Yorum Gönder