![]() |
KAVRAM ÖĞRETİMİ
Kavramlar, belli başlı soyutlamalardır. Tümüyle soyut bir
içeriğin öğrenilmesi oldukça zordur. Bu nedenle kavramları bir dereceye kadar
“somutlaştırma” gayretleri olmuştur. Bu amaçla kavram öğretiminde
kullanılabilecek grafik materyaller geliştirilmiştir. Bu tür materyallerde bir
konu, olay veya olgunun ana düşünceleri ya da ana kavramları saptanmakla
kalınmamakta; ayrıca, onlar arasındaki ilişkiler, düşünce örüntüleri ve bunları
nasıl bir araya geldiği de keşfedilmektedir. Anlam Çözümleme Tabloları (AÇT),
Kavram Ağları (KA) ve Kavram Haritaları (KH) bunların en başlıcalarıdır.
KAVRAM HARİTALARI
Joseph NOVAK
tarafından geliştirilmiş, öğrenilecek kavramların ve kavramlar arası ilişkilerin
görselleştirildiği şemalardır. Kavram haritaları tek bir kavramın diğer
kavramlarla olan ilişkisini gösteren somut grafiklerdir. Kavram haritaları grup
çalışması değil bireysel çalışma yöntemidir.
AVANTAJLARI;
·
Analitik
ve semantik düşünmeyi sağlar.
·
Sistematik
sınıflama yapmayı sağlar.
·
Öğretimin
her kademesinde kullanılır.
·
Ön
bilgilerle yeni kavramların bütünleştirilmesini sağlar.(Anlamlı Öğrenme)
·
Dersin
her aşamasında farklı amaçlarla kullanılır. Dersin girişinde ön organize edici
olarak, dersin gelişim kısmında öğretim materyali olarak, dersin sonuç kısmında
ise hem özet hem de değerlendirme yapmak için kullanılabilir.
·
Kavramların
öğretimini, anlaşılmasını ve görsel hafıza yoluyla belleğe daha kolay ve uzun
süreli kaydedilmesini sağlar.
·
Kavramlar
arası bağ kurmayı sağlar.
·
Öğrencinin,
öğretimin amacını anlayıp anlamadığını kontrol etmeye olanak verir.
·
Kavram
yanılgılarının belirlenmesine ve giderilmesine yardım eder.
·
Daha
çok dersin giriş bölümünde kullanılsa bile dersin her aşamasında
kullanılabilir.
·
Olgu
ve örnekleri somutlaştırmada kullanılmaz. Görsellik sağlayarak açıklık ilkesini
devreye sokar.
DEZAVANTAJLARI;
·
Metinde
geçen kelimelerden kavram olanları belirleme
·
Kavramları
genelden özele sıralama
·
Çapraz
bağlantıları oluşturma
·
Kavram
haritası oluşturmanın çok zaman alması
KAVRAM HARİTASI TÜRLERİ
En yaygın
olarak kullanılan kavram haritaları türleri şunlardır;
1.Örümcek Ağı Kavram Haritası:
Örümcek ağı kavram haritası, merkezi kavramın,
haritanın ortasına yerleştirilmesi ve kavramların onunla bağlanması yoluyla
organize edilir.
2.Balık
Kılçığı Haritası:
Karmaşık
bir olayın nedenlerini ve sonuçlarını ortaya koymak için kullanılır.
Kılçığın üst tarafında olaylar, alt tarafında da olayların nedenleri
gösterilir. Bir bakıma olayların neden sonuç ilişkileri kurulmuş olur.
Balık kılçığı diyagramı güçlü, çok yönlü ve nitelikli
bir araçtır.
Balık kılçığı yönteminin 3 temel faydası olduğu söylenebilir:
- Belirlenen problemle ilgili açık tartışmaya
olanak sağlar.
- Bir problemi oluşturan birçok nedenin görülmesini
ve anlaşılmasını sağlar.
- Çalışan katılımı bütün düzeylerde olacağı için
takım içinde daha iyi iletişim sağlar.
3.Sınıflama
Haritası:
Bütünü genelden
özele doğru mantıklı panolara ayıran şemadır.
4.Olaylar
Zinciri Dizinleri:
Herhangi
bir kavramın aşamalarının, bir işlemin basamaklarını, olayların sırasını ve
sonuçlarını açıklamak için kullanılır.

Hiç yorum yok:
Yorum Gönder